KI kunstmatige inseminatie

In Nederland kunnen door René vd Molen voor derden koninginnen worden geïnsemineerd. Hij heeft Breebreed darrenlijnen beschikbaar, in ieder geval CT-1075.

In Duitsland zijn meerdere plaatsen waar dat mogelijk is.

Op www.bienenzucht.de is te vinden wie de inseminatoren zijn en staan de contactgegevens.


Ook imkers uit Nederland en België kunnen er naar toe om moeren te laten insemineren.

Vooraf moet wel wat aan administratie worden uitgevoerd:

- NVWA verklaring aanvragen

  (Nederlandse Voedselwaren Autoriteit)


Meld je tijdig bij de inseminator aan zodat het ingepland kan worden. Vraag ook welke verklaringen nodig zijn.


Enkele KI mogelijkheden in Duitsland zijn:

KI in Elsfleth (D)

Elk jaar wordt in het dorpje Elsfleth in Noord-Duitsland in het eerste weekeinde van juni een KI-weekeinde gehouden. Een zeer ervaren inseminator (mevrouw Winkler) zal koninginnen insemineren met darren van Carnica-volken die speciaal hiertoe zijn geselecteerd.

 

Vele imkers uit Noord-Duitsland gaan jaarlijks naar deze bijeenkomst omdat ze hier koninginnen kunnen laten insemineren met darrenlijnen die niet op de eilanden staan.


Tijdige aanmelding vooraf is noodzakelijk.(minstens anderhalve maand)


( Frau Christa Winkler, Franzstr. 12, 16540 Hohen Neuendorf, wird bei F.-K. Tiesler, Tel. (04485) 2 15 u. (04404) 92 10 21, Bardenfleth 31, 26931 Elsfleth, vom 03. – 05. Juni 2016 Besamungen durchführen.


Es stehen in 2016folgende Drohnenvölker zur Verfügung:

  Tö. v. 6-115-5/2012 K  (C-T 1075)

  Tö. v. 17-2-72/2010 K  (C-T 1075)

  Tö. v. 17-2-45/2012 K  (C-Peschetz)

  Tö. v. 17-2-131/2012 K (C-Lattbusch)

  Tö. v. 6-45-57/2012 K  (C-03)


Auch eigene Drohnenspender der anliefernden Züchter sind möglich.


Interessenten melden sich bitte bis zum 15.05.2016 bei F.-K. Tiesler. )


Aanvragen richten aan:


F.K. Tiesler 

Telefon:   04404 - 92 10 21

Telefax:   04404 - 92 10 99

Mobil:      0176 - 17 92 10 21

eMail:      fk.tiesler@tiesler-bau.de  

Website:  www.tiesler-bau.de


KI in Kirchhain (D)

Bij het Bijeninstituut in Kirchhain in Duitsland verzorgt de zeer ervaren inseminator mevrouw Christine Fingerhut inseminatie van koninginnen van derden.


Voorwaarden voor deelname staan in de Lohnbesamung Kirchhain


De vraag hiervoor is groot dus aanvragen dienen vroegtijdig te worden ingediend.


Aanvragen richten aan:


Landesbetrieb Landwirtschaft Hessen

Christine Fingerhut - Fachgebiet "Tierproduktion"

Tel.: 06422 9406-49 Fax: 06422 9406-33

E-Mail: Christine.Fingerhut@llh.hessen.de


Anerkannte Besamungsstellen 2016


in den Landeverbänden  - Hannoverscher Imker e. V. -  der Imker Weser-Ems e. V.



Informatie

Op 15 oktober 2011 heeft Tieme Wanders een presentatie gehouden over het voorbereiden van volkjes met jonge koningin voor inseminatie in Elsfleth

Zie presentatie

Jan Trip toonde een speciale opzet voor Apidea kastjes te gebruiken voor KI

Zie opzet