Doppenprojecten

Koninginnendopje

Wie (blijvend) met raszuivere bijen wil imkeren is afhankelijk van koninginnenteelt: uit 1-2 dagen oude larfjes van de beste moer wordt een aantal jonge koninginnen geteeld die vrijwel tegelijk geboren worden. Maar de meeste imkers kost het een flink aantal jaren ervaring voor ze de teelt echt beheersen.

Daarom is de zogeheten Doppenmethode inclusief een bijhorend dagtelling- en planningsschema ontwikkeld én kregen alle VCI-leden in 2022 een teeltschijf, en worden er doppenprojecten georganiseerd. Daarin zorgt een teler voor kwaliteitslarfjes, de ‘dopjes’, en brengen de minder ervaren ‘doppers’ die onder de juiste omstandigheden groot – en wel onder begeleiding van de teler/mentor.
Die omstandigheden verschillen. Soms brengt elke afnemer ze op z’n eigen stand groot. Soms wordt het teeltproces op één plek gezamenlijk uitgevoerd onder leiding van de teler. Dat leidt wel vaak tot betere resultaten.

Elk jaar zijn er in diverse regio’s in mei/juni doppenprojecten voor Carnicaimkers die jonge koninginnen nodig hebben – en voor hen die willen ‘ombouwen’ naar het Carnica-ras. Soms sluit zo’n project aan op de aanvoerdagen voor bevruchtingsstation Vlieland. Meestal is er eerst een informatieavond waarop de behoefte aan doppen en materiaal wordt nagegaan en men instructies krijgt hoe de teelt voor te bereiden.

Neem voor aanmelding of vragen contact op met een mentor/teler of mail de secretaris.