Over P en F1

P-moer
Een raszuivere koningin die ook raszuiver is bevrucht noemen we een P-moer. Daarvan een dochtervolk  (‘de eerste nateelt’) – tenminste wanneer die dochter standbevrucht werd , d.w.z. met willekeurige darren –  heet een F1-volk: een volk van eerste-generatie nateelt. De dochter zelf noemen we een F1-koningin. Zelf is ze raszuiver en ook haar darrenzonen. Die zijn immers ontstaan uit een onbevrucht eitje. Maar haar werksters en dus evenzo haar jonge (F2-)koninginnen zijn niet raszuiver, want alle werden geboren uit eitjes bevrucht met sperma van die willekeurige darren.
Ook met de F1-volken is goed te imkeren. De eigenschappen van de P-moer overheersen meestal nog. Maar meer generaties op je stand natelen van de oorspronkelijke F1-koningin (F2, … , F16!) is af te raden. Dan gaan de eigenschappen van de willekeurige darren waarmee de opvolgende dochter-koninginnen paren, overheersen; de nakomelingen worden vaak agressief.